Aivan huippuhyvä sisältöseminaari oli tänään Helsingissä. Seminaarin järjesti sisältömarkkinointiin erikoistunut toimistoKubo.
Mitään varsinaista uutta tietoa ei tullut, mutta vahvistusta sille, mitä nyt todella on tapahtumassa. Sen kuitenkin kuulin, että me täällä Suomessa olemme todella jälkijunassa sisältömarkkinoinnissa. Jokunen yritys on kuitenkin meilläkin herännyt toteuttamaan markkinointiaan sisältö edellä.
Mitä tämä kaikki oikein tarkoittaa? Puhutaan brändijournalismista, sisältömarkkinoinnista, markkinoinnista… Kaikilla näillä on kuitenkin yhteinen tavoite, jossa merkittävää roolia näyttelee verkko ja monikanavaisuus. Olemme matkalla kohti sellaista maailmaa, jossa yrityksistä yhä enemmän tulee, ja on jo tullut, omia, pieniä medioita, jotka tavoittelevat omaa yleisöään – asiakkaita.
Tämän päivän myynnissä oleellista ovat suosittelut ja tiedon kerääminen. Kerta kaikkiaan perinteinen ”Osta toimi, tää o hyvä” -malli ei enää toimi. Olemme vielä murrosvaiheessa, jossa perinteinen myynti ja markkinointi yksinään toimivat kyllä joillakin toimialoilla vielä pitkään. Kuitenkin, tuolla kasvaa se sukupolvi, joka on tottunut keräämään tiedon ja tekemään ostopäätöksen jotenkin muuten kuin perinteisten kanavien välityksellä.
Tämä tapahtuu nyt ja se tulee tapahtumaan vielä pitkään. Mutta ei hätää: jokaisessa yrityksessä on eväät sisältömarkkinoinnin tekemiseen. Hyvin tehty sisältömarkkinointi on itseasiassa melko helppoa ja edullista. Strategia pitää tehdä – kyllä, mutta sisällöt ovat jo sinulla valmiina omassa tekemisessäsi, ihan joka päivä. Sinun tarvitsee vain valita, missä ja miten jaat niitä yleisöllesi – siis asiakkaillesi.
Eiköhän tästäkin aiheesta tule vielä syväluotaavampi artikkelisarja, kunhan saan suunnitelman tehtyä. ;)