Valmistelen perjantaina jaettavaa uutiskirjettäni. Siinä puhutaan some-kanavista. Kanavista tulikin sitten mieleeni, että aika moni yritys yrittää sinnikäästi hengailla monessa eri kanavassa. Samaa viestiä tuupataan eri kanavista ihan samanlaisena. Mietitään, mihin muihin kanaviin nyt vielä pitäisi mennä, kun tää on hei uus juttu nyt ja trendikästä!
Moni kokee tuskaa nykyään tässä hillittömässä kanavatulvassa ja informaatioähkyssä. Markkinointikanavia on valtava määrä ja uusia tulee lisää koko ajan. Vähemmästäkin ahdistuu!
Itsekin monesti tuskastun ajatellessani, että missä kaikkialla pitäisi mainostaa ja markkinoida – huh huh. Sitten muistan taas relata ja ajatella myynnin kannalta tärkeintä juttua: asiakasta. Nykyään puhutaan paljon monikanavaisuudesta, mutta monessa kanavassa oleminen ei pitäisi olla se tärkein juttu, vaan se, missä kanavassa palvelet parhaalla mahdollisella tavalla juuri sinun yleisöäsi ja asiakastasi.
Toki on totta, että yksi kanava harvoin nykypäivänä riittää, mutta ihan turhaa käytät aikaasi sellaiseen kanavaan, josta et saa yhtään mitään. Ennemminkin yritys asettaa itsensä hieman noloon valoon, jos seuraajat huomaavat, että samaa viestiä on vain jaettu eri kanavissa samanlaisena. Käy niin, että yritetään huutaa liian monelle mutta lopulta kukaan ei kuule.Kanavien valinnassa lähde siitä, että selvität, missä kohderyhmäsi viettää aikaansa. Kuka asiakkaasi ensinnäkin on? Kuunteleeko hän radiota? Lukeeko hän ehkä paikallislehteä? Käyttääkö Facebookia tai LinkedIniä? Mistä hän pitää?Sitten voit tehdä itsellesi suunnitelman, mitä mainostetaan, kenelle, kuinka usein ja miksi?
Suunnittele, miten käytät mitäkin kanavaa: esimerkiksikauppiasvoisi tehdä näin:
Joka viikko paikallislehdessä viikon tarjoukset.Paikallisradiossa tai miksei pesisotteluiden tauoilla kuulutettuna kerran kuukaudessa yleinen mainosbuffi.Facebookissa joka päivä postauksia päivän kuulumisista, tavallista arkea ja työn iloa, kuvia, videoita, vinkkejä ja lyhyitä päivityksiä, työntekijöiden esittelyjä. Arvontoja silloin tällöin.
Ihan loistavaa maanantaita muuten sulle! Ihana kesäinen viikko tulossa!
Ps. Niin ja jos haluat LOPPUU SE VEIVUU -markkinoinnin uutiskirjeen omaan sähköpostiisi, niin voit tilata sentäältä.