Kevään ja alkukesän projekteissa olen saanut tehdä yhteistyötä ihan huipputyyppien kanssa. Minkälainen on hyvä kumppani?
Luotettava. Avoin. Aito. Rehellinen.
Elämä on siitä ärsyttävää, että joka nurkan takana saattaa vaania yllättävä takaisku. Näinhän voi käydä kenelle tahansa. Sairastuminen. Työvälineiden äkillinen hajoaminen, mistä syystä projektit viivästyvät. Mutta ikävä kyllä on olemassa myös kumppaneita, jotka pettävät luottamuksen. Tekevät oharit. Mitäs silloin sanotaan asiakkaalle, joka odottaa valmista?
Yrittäjällä pitää olla olemassa oma luotettava kumppaniverkosto, jossa ohareita ei tehdä. Tai jos tehdään, niin niihin on ainakin joku hyvä syy. Ja silloin ollaan ymmärtäväisiä puolin ja toisin. Tsempataan ja sanotaan, että kyllä tämä tästä. Oharittomuus on kilpailuetu, oharittomuus on hyvää asiakaspalvelua ja yhteistyötä. Sitä, että ei jätetä toista pulaan mutta mikä tärkeintä – ei jätetä asiakasta pulaan.
Hyvää kumppanuutta ja palvelua on sekin, että joskus voi joutua sanomaan: Joku toinen voisi olla tässä parempi kuin minä. Se on joskus yrittäjälle hankalaa. Ykkösprioriteetti pitäisi kuitenkin olla se asiakkaan palveleminen ja asiakaskokemus. Se, että asiakas saa parhaan mahdollisen ratkaisun omaan tarpeeseensa. Asiakaspalvelu on nyt kovemmassa huudossa kuin koskaan. Nyt siitä ei voi tinkiä yhtään. Tänään puskaradio nimittäin kuuluu todella kauas ja monesta eri kanavasta.
Kiitos teille kaikille ihan parhaille kumppaneille yhteistyöstä matkan varrelta!