Minkälainen on hyvä strategia? Pitääkö kaikilla olla strategia? Tarvitseeko yksinyrittäjä strategiaa markkinointiin? Olen yhä enemmän sitä mieltä, että kyllä. Ilman suunnitelmaa on vaarana, että tekemisestä tulee päämäärätöntä haahuilua.
Aiemmin ajattelin, että esimerkiksi itse pärjään ihan hyvin, kun oma viestintästrategia on minulla päässä. Nyt joudun pyörtää puheeni, sillä yllättävän nopeasti se punainen lanka häviää jonnekin arjen tuoksinnassa. Toki päässä oleva strategia on parempi kuin ei mitään. Ja tiedän, että joidenkin suurtenkin toimijoiden sosiaalisen median strategia on harkitusti seuraava: sitä ei ole ollenkaan. Sekin on kuitenkin strategia, että kokeilemalla ja tekemällä pääset haluamaasi tavoitteeseen.
Voisiko markkinoinnin strategiasta siis tehdä kevyen ja joustavan? Kokeilulle pitää jättää varaa. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty kuuluu nykyään: Hyvin suunniteltu olisi kokeillen jo tehty. Maailma etenkin sosiaalisessa mediassa ympäristö muuttuu aika haipakkaan, joten jos ruvetaan työstämään hillitöntä strategiaa, voi olla, ettei sillä tee enää mitään, kun se pitäisi ottaa käyttöön.Mutta mistä aloittaa?1. On tärkeä tuntea asiakkaansa. Keitä he ovat, ja miksi he ostavat sinulta?2. Luo missio. Mikä on yrityksesi tehtävä?3. Määrittele liiketoiminnalliset tavoitteet.4. Mieti kuka tekee, teetkö itse vai tekeekö yhtiökumppani tai työntekijä? Vai ostatko tekemisen ja paljonko käytät koko tekemiseen rahaa?5. Lähde tekemään. Tarkkaile, mikä toimii ja mikä ei.
Ja minun mielestäni hyvä suunnitelma on sellainen, josta voi helposti poiketa. Ole avoin, kyseenalaista ja kysy mielipidettä. Osallista muita. Jaa tietoa. Tässä tärpit tähän päivään.