Jos yritykselläsi ei vieläkään ole sosiaalisessa mediassa profiilia, niin viimeistään nyt se pitää perustaa. Siis jos haluat palvella asiakkaitasi paremmin, lisätä näkyvyyttä, saada ehkä uusia asiakkaita tulevaisuudessa. Etenkin yksinyrittäjällä voi joskus olla ongelmaa, että töitä on kerta kaikkiaan hetkellisesti liikaa. Silloin saattaa hiipiä mieleen ajatus, että näkyvyyttä ei ainakaan enempää tarvita. Toinen taas saattaa ajatella, että en varmasti mene Facebookkiin, koska ”kaikki muutkin on jo siellä”. Ja kolmas tuskailee, ettei osaa käyttää koko systeemiä.
Kokeilemalla ja käyttämällä oppii. Facebook on kuin interaktiivinen käyntikorttisi verkossa, joka toimii 24/7. Ethän perinteisestä käyntikortistakaan ajattele, että en teetä, koska kaikilla muillakin jo on? Ja jos tuntuu, että näkyvyyttä on jo tarpeeksi, niin sosiaalinen media on muutakin kuin mainoskanava. Se on ikään kuin lisäarvoa nykyisille asiakkaillesi.
On myös muistettava, että aika kuluu ja ajat muuttuvat. Monien yritysten kohdalla on varmasti totta, että välttämättä asiakkaat eivät käytä sosiaalista mediaa. Mutta entä ensi vuonna tai viiden vuoden kuluttua? Entä kun uusi diginatiivi sukupolvi siirtyy käyttämään palveluitamme ja ostamaan tuotteitamme? Nuoret ovat tottuneet olemaan somessa ja tutustumaan tarjontaan monikanavaisesti. Tämän takia someen kannattaa tutustua – nyt jos koskaan.
Kesällä tehty tutkimus paljastaa: ”Suomalaisten sosiaalisen median aktiivisessa käytössä on tapahtunut suuri muutos verrattaessa vuoden 2014 lukuihin, mutta yksi on pysynyt: vanha tuttu Facebook. Se on massamedia, jolla on kaikissa ikäryhmissä laajaa aktiivista käyttöä. Palvelua käyttää 53 prosenttia suomalaisista.”Tutkimukseen haastateltiin 5400 suomalaista ikäryhmistä 15–74. Sen lisäksi että Facebook on säilyttänyt massamedian asemansa, saman yhtiön omistamat Instagram-kuvienjakopalvelu sekä WhatsApp-sovellus ovat nousussa. WhatsAppia käyttää nyt jo 42 prosenttia kaikista 15–74-vuotiasta (nousua 133 %). Myös yli 65-vuotiaista 17 % jo ”whatsappaa”.
Erityisesti nuorimpien kohderyhmien keskuudessa sosiaalisten median kanavien ja sisältöjen vaikuttavuus on noussut omaan luokkaansa ja kasvanut perinteisten mediakanavien yläpuolelle.
Yrityksien on hyvä muistaa, että kyse ei ole yksittäisen kanavan hallitsemisesta vaan koko sosiaalisen median kentän ymmärtämisestä.
Tämä ei ole siis mikään ohimenevä villitys. Kannattaa toimia – heti.
Tutkimus: Mediatoimisto Vizeum/ Dentsu Aegis Network, 2016 kesäkuu.