Nykyään puhutaan paljon ns. sosiaalisesta myynnistä. Moni luulee sen tarkoittavan sosiaalisessa mediassa myymistä. Sosiaalinen myynti pitää sisällään kuitenkin paljon enemmän. Sillä tarkoitetaan myyntitapahtumaa, joka tehdään asiakas (ei siis sinä, sinun yrityksesi ja tuotteesi) edellä. Sen tavoite on palvella asiakas mahdollisimman hyvin, niin hyvin, ettei hän voi kerta kaikkiaan olla ostamatta sinulta.
Perinteinen myynti tuuppaa saman tien viestiä: Osta multa! Sosiaalinen myynti rakentaa luottamusta pikku hiljaa, osallistaa asiakkaan (vaikka siellä somessa) kanssakäymiseen ja keskusteluun. Sosiaalisen myynnin pitäisi tapahtua koko ajan kaikkialla. Sen käyntikortti on sinä itse, miten käyttäydyt muita kohtaan, haluatko oikeasti palvella asiakasta parhaalla mahdollisella tavalla vaikka se joskus tarkoittaisi asiakkaan lähettämistä kilpailijan pakeille.
Sana leviää. Pikku hiljaa luottamus syntyy. Verkosto vahvistuu. Rakennat omaa brändiäsi, autat sekä asiakasta että kanssayrittäjiä. Asiakkaan kokemus on hyvä palvelu. Kun suosittelet muita yrittäjiä, kasvatat kiitollisuudenvelkaa, ja näin myös sinua tullaan suosittelemaan. Mikään ei ärsytä niin kuin huono asiakaspalvelu, kaikki ovat varmasti tästä samaa mieltä. Minusta tämä korostuu nykyään yhä enemmän, sillä vuorovaikutus asiakkaan ja yritysten välillä on kasvanut. Uudet tekniikat ja kanavat mahdollistavat entistä paremman asiakaspalvelun. Oikeastaan hyvin pienillä toimenpiteillä ja ilman varsinaisia rahallisia panostuksia jokaisen yrittäjän on mahdollista myydä ihan uudella tavalla. Kokeileminen ei ainakaan maksa mitään, ja jos se ei toimi, niin ainahan voit palata samaan vanhaan. Pitää kuitenkin muistaa, ettei tuloksia synny viikossa. Tämä on pitkäjänteistä hommaa, niin kuin kaiken markkinoinnin tai myynnin pitäisi olla.
Mietin, että etenkin pikku paikkakunnilla jokaisen yrittäjän pitäisi harjoittaa sosiaalista myyntiä. Tästä onkin muutaman kanssa ollut keskustelua. Palvellaan asiakkaita mahdollisimman hyvin, vaikka se joskus tarkoittaisikin asiakkaan ohjaamista muualle, etkä sinä saa penniäkään.
Asiakas on aina oikeassa, ja asiakas on tähti. Jos jokainen toteuttaisi tätä samaa periaatetta, tulisi kauppaa kaikille. Kuuluuhan sanontakin ”Hyvä kello kauas kuuluu, paha vielä kauemmas.” vai miten se meni. Pitäisikö kokeilla jo tänään?