Luin loppuviikosta Talouselämän jutun, jossa puhuttiin siitä, että yritystä ei ole olemassa, ellei se ole jossain sosiaalisen median kanavassa. Tämä alkaa toden totta pitää paikkansa. Tässä vielä kokoartikkeli.Viimeistään nyt jokaisen pitäisi karistaa ennakkoluulot ja -asenteet sosiaalista mediaa kohtaan. Tuossa artikkelissa kerrottiin esimerkillä, kuinka asia näkyy jo yksityiselämässä siten, että jos et ole somessa, et saa kutsua synttäreille. Yhä enemmän sama trendi alkaa näkyä yrityspuolella. Kohta oman toimialan kehitystä on äärimmäisen hankala seurata ilman somea.Mikään tietty kanava ei ole pakollinen, mutta jossain kanavassa pitää olla, artikkeli kertoo. Valitse kanava sen mukaan, missä kilpailijasi, kumppanisi ja asiakkaasi ovat aktiivisia.
Loppuu se veivuu -uutiskirjeeni, jonka voit tilatatäältä, käsittelee kesäkuussa yrityksen sosiaalista mediaa. Tässä innokkaimmille vinkkejä jo nyt.
Perusta yrityksellesi FB-sivu1. Älä luo ryhmää tai perusta uutta erillistä tiliä. Luo omilla tunnuksillasi (olettaen, että olet Facebookissa, jos et ole, luo tunnukset) oma sivu (Page) käyttämällä toimintoa "Luo sivu".Luo sivu -toiminto löytyy vasemmalta valikosta kohdasta "Sivut."2. Postauksesi tulevat näkyviin sivusi tykkääjille, mutta Facebook ei automaattisesti näytä niitäkaikilletykkääjille. Mitä enemmän seuraajia sinulla on, sitä useammalle päivityksesi näkyvät. Ei ole kuitenkaan tarpeen haalia loputtomasti tykkääjiä, joilla ei ole mitään varsinaista syytä tykätä sivustasi = jotka eivät ole asiakkaita tai potentiaalisia asiakkaita.3. Kannattaa välttää jatkuvaa turhaa status-päivittämistä. Tee ennemmin niin, että postaa valikoiden ja harkiten vain kiinnostavia päivityksiä. Koska jos teksti ei ole mielenkiintoista, asiakas tai potentiaalinen asiakas klikkaa helposti "älä seuraa" -nappia. Voit päivittää sivuilla esimerkiksi uusia kuulumisia tai ajankohtaisia asioita aukioloista. Kuvat ovat plussaa!4. Älä mainosta koko ajan. Jos puutarhalyhdyt ovat tänään tarjouksessa -70 %, voit sen mainita, jos tiedät, että tykkääjäsi ovat siitä kiinnostuneita ja se saa aikaan toivotun reaktion. Kuitenkin suurin osa päivityksistä pitäisi olla jotain muuta kuin mainoksia ja kilpailuja. Myös tykkää ja jaa -kampanjat menevät samaan kategoriaan (ja ovat sitä paitsi Facebookin sääntöjen vastaisia). Facebookista tulee harvoin suoraa kauppaa. Sen sijaan se on hyvä tapa keskustella ja olla aktiivinen. Ja ennen kaikkea, siellä voitpalvella asiakkaitasi paremmin. Pidä keskustelu avoimena, ja vastaa kysymyksiin, jos sivustolle niitä tulee!5. Ota vastaan myös kritiikki. Monet pelkäävät somea juuri sen takia, koska siellä on helpompi joutua p*skamyrksyn kohteeksi. Halutessasi voit tehdä omalle sivullesi ohjeet keskusteluun. Voit kirjata sääntöihin vaikka, että varaamme oikeuden poistaa loukkaavat kommentit ja muiden yritysten mainosviestit. Älä kuitenkaan poista asiakaspalautteita ja kritiikkejä. Voit vastata niihin asiallisesti "Ikävä kuulla, että olet pettynyt. Voisinko olla yhteydessä, niin selvitetään, miksi tuote ei vastannut odotuksiasi" tms.
6. Ole itsekin asiallinen somessa. Oman yrityksen sivuilla ei kannata kovin voimakkaasti ottaa kantaa esimerkiksi yhteiskunnallisiin tai poliittisiin asioihin. Se ei ole ammattimaista. Keskustele yrityssivulla vain yritykseesi tai toimialaasi liittyvistä asioista, ja silloinkin asiallisesti. Oman kannan esittäminen on tietysti sallittua, jos se tehdään asiallisesti. Huumori ja viihdyttävyys ovat toki sallittuja hyvän maun rajoissa.
Lähde:Katleena Kortesuo, Sano se someksi 2, Kauppakamari 2014.