Pienen yrittäjän voi olla hankala ensinnäkään löytää aikaa oman tekemisensä markkinointiin. Täällä maalla toimii tosi hyvin myös puskaradio, eli aina joku tuntee jonkun, ja joltain voi kysyä, ja sitten se toinen mainitsi sinut jossain yhteydessä. Puskaradio toimii myös Facebookissa! Ihmiset kyselevät paljon omassa profiilissaan, että mistä saa sitä tätä tai tuota, ja siihen kaverit kommentoivat ja suosittelevat. Oikein hyvä.
Puskaradion tukena vaan pitäisi olla jotain kättä pidempää. Ne nettisivut tai edes Facebook-sivut. Koska yhä useammin asioita halutaan ensin itse tutkia ja arvioida netissä ennen ostopäätöstä.Nettisivujen tekeminen maksaa, mutta yleensä se investointi kannattaa tehdä. Seuraavassa Loppuu se veivuu -uutiskirjeessäni muuten puhun hieman noista kustannuksista. Aina se halvin ei ole hyvä, mutta tiedän itsekin, ettei nettisivuun tee mieli sijoittaa 10 000 euroa – varsinkaan silloin, kun sattuu olemaan mikroyrittäjä. Voit tilata uutiskirjeen vaikka tuuppaamalla minullemeiliä.
Aika monilla alkaa FB-sivuja jo ollakin, mutta suurella osalla ei ole tai jos on, niin sivua ei osata kunnolla hyödyntää. Olen jo aiemminkin aihetta sivunnut, mutta tässä vielä viisi pointtia yrityksen FB-käyttöön.
1. Laita yhteystiedot esille. Viimeksi eilen huomasin yhden sivun, jossa perustiedoissa ei ollut mitään. Yhteystiedot, aukioloajat, palvelut ja tuotteet lyhyesti pitää olla myös FB:ssä.
2. Ne Tykkää ja jaa -kisat ovat FB:n sääntöjen vastaiset.Tässäon tosi hyvät ohjeet oikeaoppiseen arvontojen järjestämiseen Facessa.
3. Mieti, kuka arvonnoista hyötyy? Okei, näkyvyyttä ja toimintoja saat kyllä sivullesi, mutta käytännössä et hyödy niistä juuri mitään, koska sinulla ei ole tykkääjien yhteystietoja. Ja jos tykkääjät ovat vain joukko ihmisiä, jotka haluavat voittaa palkinnon (eivätkä ole siis kiinnostuneita ostamaan mitään), niin ei siitä ihan valtavasti hyödy.
4. Tee profiilikuva ja taustakuva edes sinne päin. Profiilikuvan koko pitäisi olla 800 x 800px. Neliö. Cover photon koko on 851 x 315px. Muokkaa ne etukäteen, ettei FB venyttele kuvia miten sattuu. Näin kävijöille syntyy ammattimaisempi vaikutelma yrityksestäsi.
5. Aktivoi mielummin oikeaan keskusteluun, kuin teet passiivista postaamista. Usein aktiivisuus syntyy vasta pitkäjänteisellä yleisön rakentamisella. Tämä edellyttää, että postauksesi ovat mielenkiintoisia, tarpeellisia, huomiota herättäviä, hyödyllisiä, viihdyttäviä tai liikuttavia.
BONUS: Jos sinulla on työntekijöitä, anna heidänkin päivittää sivua. Laittaa vaikka kuva työpäivän tekemisestä silloin tällöin. "Tässä asennetaan asiakkaalle mööpeliä." Muistakaa kuitenkin aina kysyä lupaa kuvien julkaisuun. Näin saat myös apua sisällön tekemiseen, eli sinun ei aina tarvitse itse ehtiä tehdä.Ja sitten tärkein, eli älä ota ressiä. Some-näkyvyys syntyy loppujen lopuksi itsestään, kun annat sille mahdollisuuden, opettelet käytön pikku hiljaa, kokeilet rohkeasti etkä mieti turhan pitkälle asioita. Myös älypuhelin on ihan näppärä värkki omistaa, nimittäin sillä somen päivitys sujuu vähän niinkuin vahingossa ja aika nopeastikin.