Luin tuossa viikonloppuna pienen, pienen uutisen Torstai-lehdestä. Uutisessa puhuttiin sähköisestä liiketoiminnasta ja viitattiin kevään 2016 yritysbarometriin. Siinä kerrottiin, että Etelä-Pohjanmaan yritykset ovat edelleen jäljessä maan keskiarvoa sähköisen liiketoiminnan ja toiminnan digitalisoinnin suhteen. Huolestuttavat yli 60 prosenttia vastaajista ei suunnitellut minkään digitaalisen työkalun tai palvelun käyttöönottoa tänä vuonna.
Millä saisimme tämän ajattelun käännettyä toiseen suuntaan? Etelä-Pohjanmaalla on eniten yrityksiä, mutta mitä ihmettä tämä tämmöinen on, että junnataan vanhoissa toimintatavoissa? Huolestuttavaa.
Suomen Yrittäjäopisto toteuttaa yhdessä Kauhavan ja Härmän lukioiden sekä alueen yrittäjäyhdistysten kanssa Digilaari-hanketta. Siinä keskitytään alueen yrittäjien sähköisen liiketoimintaosaamisen kehittämiseen ja digitaalisen kaupankäynnin toimintamallien löytymiseen. Digilaari on aloitettu jo viime vuonna.
– Hanke on ollut suosittu ja viime vuoden osalta saimme yrittäjiltä todella hyvää palautetta. Koulutuksessa pureudutaan käytännönläheisesti eri some-kanaviin ja jokaisen yrittäjään omaan some-strategiaan,Maiju TuomaalaSuomen Yrittäjäopistosta kertoo.
Hankkeesta on tehnyt erilaisen se, että siinä on ollut mukana lukiolaisia ohjeistamassa some-kanavien käytössä ja oppimassa yrittäjyydestä. Kätevää ja hienoa!
Alkavaan koulutukseen valitaan vielä 12 yritystä, ja mukaan voi hakea syyskuun alkuun asti. Lisää tietoa hankkeesta löytyytäältä. Mukaan voivat hakea Aisaparin alueella (Evijärvi, Lappajärvi, Vimpeli, Alajärvi, Lapua, Kauhava) toimivat yritykset. Kannattaa ehdottomasti hakeutua mukaan!
Kannattaa myös seuratatätäPK-Digi-hanketta. Se on käynnissä Kauhava, Lapua, Suupohja sekä Kurikka/Jalasjärvi -alueella, mutta siinä kehitettävä toimintamalli levitetään koko maakunnan käytettäväksi, kun se valmistuu. Tämmöistä vastaavaa hanketta toivoisi kyllä tänne Järvi-Pohjanmaallekin! Huolestuttaa vähän, että jos emme ymmärrä lähteä ajoissa digijunan matkaan, jäämme pahasti jälkeen muusta maasta.