Monta päivää on tässä mielen päällä pyörinyt ajatus suunnittelun tärkeydestä. Suunnittelun merkitystä ei voi aliarvioida etenkään liiketoiminnassa. Sama koskee markkinointia ja oikeastaan mitä tahansa yrityksen osa-aluetta. Kaikkihan me tämän tiedämme. Miksi se sitten on niin vaikeaa viedä käytäntöön?
Miksi pitää suunnitella? Annan esimerkin.
Ajatellaan, että sinulla on ihan huipputason kuvausvehkeet. No nyt pitäisi onnistua ja tulla hyvälaatuista matskua. Kuvaaminen on helppoa, lähdetään vaan tekemään ja kuvaamaan, siinähän sitä samalla rupeaa valmista syntymään. Väärin. Tai no, valmista varmasti syntyy, mutta ikävä kyllä lopputuloksesta näkyy suunnittelun puute. Video saattaa olla laadullisesti erinomainen, mutta jos siinä ei ole logiikkaa, kohtaukset ovat liian pitkiä tai eivät liity toisiinsa, kukaan ei halua katsoa sitä. Tai vaikka katsoisikin, kukaan ei vaikutu. Aikaa on kulunut paljon, mutta vaikutuksia ei ole syntynyt.
Suunnittelun merkitys korostuu voimakkaasti nettisivujen sisällön suunnittelussa. Jos olet aikeissa uudistaa sivusi, tee se kunnolla. Ota kumppaniksi ammattitaitoinen ja osaava web-ihminen, it-tuki, koodari – joku joka ymmärtää teknisen tekemisen päälle. Sitten kirjoitat paperille, mitä asioita sivuilla pitää olla ja mitä ei. Mitkä sisällöt ovat aivan turhia? Mitä ei kukaan lue? Mitkä asiat sivustolla ehdottomasti pitäisi olla houkuttelemassa uusia kävijöitä? Tee myös aikataulu. Työskentely on paljon helpompaa.
Suunnittelussa on se hyvä puoli, että voit etukäteen määritellä, mitä milloinkin tapahtuu. Voit kirjoittaa ne ylös. Sitten kun arki vie kaiken ajan, on suunnitelmasta helppo tarkistaa, että mitä pitikään tehdä. Voit myös tarkkailla, ovatko tekemäsi asiat johtaneet haluttuun lopputulokseen.
Suunnittelu ei tarkoita sitä, että se pitäisi tehdä viivottimella mitaten, monimutkaisia kaavoja käyttäen, pitkään ja hartaasti. Paras suunnitelma on oikeastaan sellainen, josta voi vähän poiketa, jos siltä tuntuu. Voi kokeilla jotain muutakin, joka sattuu mieleen juolahtamaan.
Mistä sitten pitäisi aloittaa? Ota ruutupaperia ja laita ylös vaikka kolmen kuukauden tavoitteet ja mitä aiot niiden eteen tehdä. Sitten otat kalenterin, kirjoitat sinne, milloin teet mitäkin. Mieti myös hieman, milloin odotat tuloksia. Muista, että markkinoinnissa tulokset eivät synny heti. Eivät edes viikon päästä, eivät ehkä kuukaudenkaan. Aseta arvioinnin rajapyykki vaikka neljän tai kuuden kuukauden päähän.