Olen sieltä täältä kuullut jo varovaisia ääneenajatteluja, kuinka yksi jos toinenkin pienyrittäjä harkitsee blogin perustamista. Ne, jotka ovat jo bloginsa perustaneet näyttävät törmäävän aika usein ongelmaan, mitä ihmettä sinne blogiin kirjoittaisi. Aika monella on ikävä kyllä päässyt käymään niin, ettei blogiin sitten kuitenkaan ole muutaman ensimmäisen kirjoituksen jälkeen enää ilmestynyt uusia tekstejä.
Nyt kerron teille, miten blogin saa pysymään elävänä. Nämä ideointivinkit ovat Blogimarkkinointi-kirjasta.
1. Älä ole turhan itsekriittinen. Jostain syystä kirjoittajat luulevat, että postauksen voi kirjoittaa vain kuningasajatuksesta vaikka prinssiajatuskin riittäisi. Bloggaajan ei tarvitse tuottaa kuolematonta tekstiä miljoonille lukijoille. Riittää kun kirjoittaa hyvää tekstiä sadoille tai tuhansille lukijoille.
2. Huomaa ja tiedosta ajatuksesi. Ajatuksia on joka päivä satamäärin. Sinun tarvitsee vain valita kaikista ajatuksistasi yksi tai kaksi päivässä, ja kas vain, sinulla on koossa aktiivinen blogi.
3. Keinoja ajatusten tallentamiseen on monia. Kirjoita ajatukset vaikka vihkoon ylös tai käytä jotain sähköistä sovellusta tähän. Tallenna myös kiinnostavat linkit ja uutiset tai puhuttelevat blogikirjoitukset.
4. Älä jännitä. Älä ”odota oikeaa hetkeä”. Tartu toimeen heti tänään.
5. Kirjoita varastoon, jos saat inspiraation ja ajasta julkaisuja. Näin blogisi pysyy kiireaikoinakin aktiivisena.
Olen myös joskus kuullut jonkun sanovan, ettei meidän toimialalta voi pitää blogia. Olen yrittänyt kovasti miettiä toimialaa, josta ei voisi blogia pitää. Mikä se voisi olla? Kiinnostaisi kauheasti tietää.
Vielä bonusvinkkinä, että mikään blogi ei heti nouse huippusuosioon. Yleisö kasvaa pikku hiljaa. Jännittäminenkin on siis ihan turhaa, sillä eihän kukaan edes tiedä blogisi olemassaolosta ennen kuin jaat sen linkkiä muille.
Blogiin pitää myös sitoutua. Jos et aina itse ehdi tuottaa sisältöä, varmista, että voit ulkoistaa toimen väliaikaisesti. Jos päätät ryhtyä kirjoittamaan blogia, listaa aiheet valmiiksi ja tartu toimeen tosissasi. Kirjoita kalenteriin ylös, milloin teet postaukset. Blogissa ei ole järkeä, jos uutta tekstiä ilmestyy vain kerran kuussa tai vielä pahempaa kerran vuodessa.
Haluaisin kuulla muidenkin yrittäjien ajatuksia blogeista. Pidätkö blogia? Mistä kirjoitat? Mikä on pahin haasteesi kirjoittaessa? Tai jos et pidä blogia, niin oletko harkinnut? Kommentoi rohkeasti tähän postaukseen!
Lähde: Blogimarkkinointi, Kortesuo, Kurvinen, Talentum Helsinki 2011.