Miksi ja mistä asioista yrityksen pitää tiedottaa ja missä? Listasin muutamia huomioita, joita jokainen voi soveltaa omaan käyttöönsä. Perinteinen mediatiedottaminen on monesti hiukan isompien yritysten hommaa, mutta näitä vinkkejä voi yksinyrittäjäkin suhteuttaa omaan viestintäänsä.
Mediatiedote
Kun jotain suurempaa tapahtuu, voi pienyrittäjäkin lähettää mediatiedotteen. Kannattaa suhteuttaa asia toimialueen kokoon. Mieti onko tiedotettava asia sellainen, että siitä hyötyy joku muukin kuin sinä. Jos toimit pienellä paikkakunnalla, voi ensimmäisen työntekijän palkkaaminen olla tiedotteen arvoinen asia.
Isompien yritysten on fiksua lähettää mediatiedotteita säännöllisesti, kun jotain tärkeää tapahtuu.
Asiakkaille tiedottaminen
Perinteisesti täällä maalla tiedottaminen tapahtuu laittamalla lappu oveen. ”Liike on tänään suljettu sairastapauksen vuoksi”. Kannattaa tämän lisäksi laittaa sama info vähintään FB-sivulle tai nettisivuille.
Mikäli yrityksen aukioloissa, valikoimassa tai palveluissa tapahtuu muutoksia, on tästä hyvä tiedottaa asiakkaita. Tämä on hyvä tehdä siinä kanavassa, jossa on tottunut asiakkaat tavoittamaan. Nykyaikana ei kuitenkaan ole ollenkaan pahitteeksi käyttää useampaa kanavaa.
Lähetä perinteinen kirje, mutta tee asiasta uutinen myös nettisivuille ja jaa se yrityksesi FB-sivulla. Säännöllisesti on hyvä kuulostella asiakkaiden tapoja tai miksei lähettää pientä kyselyäkin, millä selvitetään, mitä kautta viestit parhaiten menevät perille.
Yhteistyökumppanit
Fiksu tiedottaa myös kumppaneita ja naapureita. Mieti, mikä asia yhteistyökumppaneiden on tärkeää tietää, ja valitse tiedotteet sen mukaan. Tiedottaminen tapahtuu sitä kanavaa pitkin, mitä kautta muutenkin asioisit kumppanin kanssa.
Tiedottamista tai tavallista viestimistä ei pidä sekoittaa markkinointiin. On ihanteellista, että yrityksen koko viestintä on suunniteltua. Suunnitelmassa määritellään, mistä asioista tehdään tiedotteet ja mistä asioista mainokset, mistä taas hyödyllinen artikkeli julkaistavaksi omille nettisivuille. Toisaalta yrityksen tavoitteisiin voi kuulua medianäkyvyyden ja sitä kautta tunnettuuden lisääminen. Näissä tavoitteissa kannattaakin laatia laajempi suunnitelma, sillä yksittäisillä tiedotteilla harvoin on suurta merkitystä. Tunnettuuden lisäämisessä auttavat myös hyvät mainoskampanjat sekä sosiaalisen median suunnitelmallinen hyödyntäminen.
Näin yksinyrittäjän näkökulmasta tiedottaminen sujuu melko vaivattomasti, tärkeimmille tahoille lähtevät tekstiviestit tai sähköpostit. Asioita on joskus hyvä toistaa. Tässä monikanavaisuus on hyvä apuväline. Asiat menevät paremmin perille.