Mikä se brändi oikein on? Kyllä, yhdistät jonkin visuaalisen elementin, vaikkapa logon, johonkin tiettyyn tuotteeseen ja yritykseen. Mutta itse brändi – se on jotain enemmän. Se on mielikuva ja tunne, joka sinulle on tuotteesta muodostunut. Se on henkilökohtainen suhde.
Parhaat brändit sitouttavat asiakkaat niin hyvin, että niistä ollaan valmiita maksamaan vähän enemmän. Parhaita brändejä yhdistävät laatu, luotettavuus ja mielikuvat. Se käsittää kaiken markkinoinnista pakkaukseen ja asiakaspalveluun.
Viime perjantaina ilmestyneessä Markkinointi&Mainonta lehdessä (M&M 16/2016) oli uutispäällikkö Henrik Muukkosen kirjoitus: Rakastunut maksaa aina. Siinä todetaan kuinka rakastunut kulkee kuin autopilotilla tietyn tuotteen luo ja maksavat mitä pyydetään.
Rakastunut käyttävät enemmän rahaa mutta antavat myös anteeksi. Muukkonen antaa esimerkiksi Fiskarsin ja Nokian renkaat. Huolimatta Nokian renkaiden rengastestivilpistä ja Fiskarsin ilmoituksesta siirtää tuotanto Helsingin keramiikkatehtaalta Aasiaan, molempien yhtiöiden brändit ovat yhä edelleen Suomen arvostetuimpien brändien listalla.
Onko sinulla läheistä suhdetta joihinkin tiettyihin yrityksiin, valmistajiin tai tuotemerkkeihin? Jos mietit oikein tarkkaan ostamistasi, niin ostatko tiettyä merkkiä sen takia, minkälaisen tunteen se sinussa herättää? Eikö tästä voisi päätellä, että esimerkiksi hinta ei voi olla hyvä kilpailutekijä, sillä aina tulee joku, joka tekee sen halvemmalla. Brändi sen sijaan, siihen kannattaa satsata. Kehittää sitä alkutekijöistä lähtien. Hioa kokonaisuus kuntoon.