Ensimmäiseksi: olethan päivittänyt viestinnän suunnitelman tai markkinoinnin vuosikellon vuodelle 2019? Jos et – se on ensimmäinen tehtävä asia viestintään liittyen, kun palailet työpöydän äärelle pyhien jälkeen.
- Tarkista, että vuosisuunnittelussa on huomioitu kaikki vuoden aikana tapahtuvat merkittävimmät asiat: tärkeimmät tapahtumat, investoinnit, alkavat isot projektit, yhteistyökumppanuudet, rekrytoinnit, koulutukset tai muut isommat askelmerkit.
- Kotipesä kuntoon. Muistathan kertoa ensin omassa organisaatiossasi, miksi mitäkin tehdään, ennen kuin lähdet kampanjoimaan ulospäin. Mieti, miten sitoutat ensin oman väen ja toista tarvittaessa.
- Ole läsnä. Valmistele aikataulut niin hyvin, että pystyt olla läsnä oikeissa paikoissa oikeaan aikaan. Sammuta kanavat, joita et juuri sillä hetkellä tarvitse.
- Kerro näkyvästi hyvistä asioista ja muista kiittää tiimiäsi.
- Sosiaalinen media ja verkko. Ovathan tiedot ajantasalla ja some-viestintä toivotunlaista?
- Aitoja juttuja. Kaiken sähköisen materiaalin vyöryssä, vaikuta kohderyhmääsi lähettämällä paperinen kirje tai kortti. Toteuta kauniit painotuotteet huolellisesti, laadukkaita materiaaleja käyttäen. Ole aito somessa.
- Varaudu poikkeustilanteisiin. Yhdessä työyhteisön kanssa on hyvä luoda selkeät sävelet sen varalta, että kaikki ei menekään putkeen. Mitä silloin pitää viestiä ja kenelle? Kuka viestii?
- Vastuuta. Jaa tehtävät siten, että kukaan ei kuormitu ja kaikki tekevät osaamistaan vastaavaa työtä. Osta puuttuva osaaminen ulkopuolelta.
- Kysy ja kuuntele. Aika ajoin on hyvä kyseenalaistaa ja hakea uusia ideoita tekemiseen isommalla porukalla vaikka henkilökunnan kesken.
- Hoida mediasuhteita ja julkisuuskuvaa. Kartoita, missä printeissä teidän olisi hyvä näkyä ja miten. Tee hyvää yhteistyötä printtimedioiden kanssa.